Stap voor stap begeleiding voor kopers Veilingkwartier
6 november '25
In Veilingkwartier in Tiel krijgen kopers persoonlijke begeleiding bij het maken van hun woonkeuzes. LIV Wooncoaches Jacqueline en Lisa staan klaar om jou te helpen bij het hele traject. In een openhartig interview vertellen zij over hun werk, het proces en wat je als koper allemaal kan verwachten.
Wat doet een wooncoach?
De wooncoach is een soort tussenpersoon tussen de makelaar en de aannemer. De makelaar vertelt je vooral over de regels en de staat van de woning op het moment dat je deze koopt. De aannemer geeft juist informatie over de bouw en techniek van de nieuwbouwwoning. De wooncoach kijkt dan met jou naar wat er allemaal mogelijk is in de woning. Samen denken jullie na over hoe je van het huis jouw droomhuis kunt maken.
Jacqueline: ervaren makelaar en wooncoach
Jacqueline werkt al ruim 35 jaar in de makelaardij en is vanaf het begin betrokken bij LIV, waar ze nu als wooncoach oftewel kopersbegeleider werkt. “Het mooie is dat ik bij projecten in de regio eerst als makelaar betrokken ben en daarna als wooncoach. Zo hebben kopers één aanspreekpunt.”
Voor Veilingkwartier is Jacqueline verantwoordelijk voor fase 2 en 3, samen met Lisa. “We zijn er iets later bijgekomen, maar begeleiden nu het hele keuzetraject.”
Lisa: van grafisch ontwerper naar wooncoach
Lisa is sinds juli 2025 wooncoach bij LIV. “Ik heb bewust gekozen voor een carrièreswitch. Mijn achtergrond ligt in grafisch ontwerp, maar ik wilde iets nieuws. Via een loopbaantraject kwam ik uit bij de woningbranche en dat bevalt heel goed!”
Lisa en Jacqueline begeleiden samen de kopers in Veilingkwartier. “Het is een leerzaam traject en ik vind het leuk om mensen te helpen bij het realiseren van hun woonwensen."
Ontzorgen en inspireren
Jacqueline: “We proberen kopers echt te ontzorgen. Het mooiste moment? Als ze binnenkomen en zeggen: ‘Wauw, wat een showroom!’ Vooral de inspiratie-woningen maken indruk. Je loopt eigenlijk al door je toekomstige huis.”
Hoe verloopt het keuzetraject?
Na de aankoop krijgen kopers een kennismakingsbrief. Daarna nodigt de klantmanager hen uit voor drie afspraken: met de badkameradviseur, keukenadviseur en wooncoach. Jacqueline vertelt: “We beginnen altijd met het gesprek bij ons. We bekijken samen de plattegrond, bespreken wat er standaard in de woning zit, luisteren naar wensen en laten alles zien in onze inspiratie-woningen.”
Bij het eerste gesprek krijgen kopers ook plattegronden en meubels op schaal mee. Zo kunnen ze thuis puzzelen met de indeling. “Op die manier kunnen ze beter bepalen waar bijvoorbeeld de bank komt en waar dus de aansluitingen moeten zitten.”
In de LIV showroom in Nijmegen kunnen kopers alle standaardopties en extra keuzes bekijken. “Van deuren tot lichtknoppen, alles is op één plek te zien. En tussendoor is er een lekkere lunch in onze brasserie,” zegt Jacqueline. Daarna volgen de afspraken met de keuken- en badkameradviseurs. “Alles is te vinden in onze showroom. Daarom hoeven kopers maar één keer naar Nijmegen te komen.”
Wat maakt de LIV showroom bijzonder?
In de LIV showroom staan vier inspiratie-woningen. Eengezinswoningen van hoek- en rijwoningen. Eén daarvan is ingericht met alleen de standaardopties, zoals basis tegels in de badkamer. Jacqueline vertelt: “De inspiratie-woningen hebben verschillende groottes. Zo kunnen we meteen laten zien hoe een uitbouw eruitziet in het echt. Veel kopers worden daar erg enthousiast van.” Je loopt door het hele huis en krijgt zo een goed beeld van hoe jij jouw woning kunt samenstellen.
Nieuwsgierig geworden? Bekijk hieronder de video en neem alvast een kijkje in de LIV showroom.
Veelgestelde vragen van kopers
Jacqueline merkt dat starters vaak veel vragen hebben. Zij worden dan stap voor stap geholpen om goede keuzes te maken. Doorstromers hebben meestal al ervaring. Zij weten vaak wat ze willen en welke vragen ze moeten stellen. “Inbouwspots zijn een veelgestelde vraag,” vertelt Jacqueline. “Maar die kunnen helaas niet, vanwege de kanaalplaatvloeren.” Ook over lichtpunten, stopcontacten en de indeling van de woning krijgen we veel vragen. Vragen over de keuken en badkamer kunnen kopers op dezelfde dag stellen aan onze collega-adviseurs. “We denken natuurlijk graag mee over andere mogelijkheden, zoals wandlichtpunten.”
Bijzonderheden in Veilingkwartier
Een voordeel in Veilingkwartier is dat elektra ook naar een andere verdieping verplaatst mag worden, iets wat bij andere nieuwbouwprojecten vaak beperkt is tot dezelfde ruimte.
Tips van de wooncoaches
Jacqueline en Lisa adviseren kopers om zich goed voor te bereiden. “Denk na over de indeling van je woning, verzamel vragen en bekijk het digitale kopersportaal. Daar vind je alle stappen van het proces en wat je als koper precies moet uitzoeken. En: wees op tijd met keuzes! Na de sluitingsdatum kunnen er geen wijzigingen meer worden doorgevoerd. Alles is namelijk al besteld en dan staat de keuze al vast.”